Helaas lopen sommige kinderen vast op school. Soms op het gebied van schoolvakken, zoals bijvoorbeeld rekenen, taal of spelling. Vaak is dit op te lossen door extra oefening in of buiten de klas en thuis. Maar als een kind vastloopt op sociaal gebied, emotieregulatie en/of ernstig storend gedrag vertoond, dan is dit niet zomaar opgelost door extra inzet van de leerkracht of Rt-er. Gevolg is een negatieve spiraal waar lastig uit te komen is. Dit is een vervelende situatie voor zowel het kind en de ouders, alswel voor de leerkracht en de rest van de klas. 

Ik kan het kind helpen door als schaduw van de leerkracht in- en buiten de klas met dit kind aan de slag te gaan. We werken dan zoveel mogelijk met het programma van de rest van de klas mee. Waar mogelijk in de klas, anders buiten de klas. Aangezien ik ook bevoegd leerkracht ben en ruime ervaring heb in diverse klassen/groepen, kan ik ook door mij op maat gemaakte instructie geven. Naast het gewone programma, voeg ik creatieve activiteiten toe als ontspanning. Denk hierbij aan schilderen, boetseren of het werken met (schapen)wol en vilt.

Voor andere kinderen is de "keuze" naar speciaal onderwijs al gemaakt, maar is het wachten op de TLV afgifte en daadwerkelijke plaatsing (wachtlijsten......) Ook dan kan ik inspringen. Ik neem contact op met de toekomstige school (als deze al bekend is) om na te vragen welke manieren zij gebruiken om om hulp te vragen, het de dagplanning zichtbaar is gemaakt en hoe een kind dat even een moment van rust moet hebben dit kan aangeven etc. Dit om de overgang naar de nieuwe school zo makkelijk mogelijk te laten verlopen. Daarnaast zorg ik ervoor dat de leerkracht het kind zoveel mogelijk kan loslaten, doordat ik probeer storend gedrag te voorkomen of het kind op dit gedrag aanspreek. Positieve aandacht, complimenten en schoolwerk afgewisseld met creatieve activiteiten kunnen er voor zorgen dat de negatieve spiraal doorbroken wordt en de laatste weken op school juist een fijne ervaring is. De aansluiting/verbondenheid met de klasgenoten blijft, en het negatieve gevoel over zichzelf en het naar school gaan verandert in positieve zin. Ik doe er alles aan om te voorkomen dat een kind thuis komt te zitten in de "wachttijd" naar zijn of haar nieuwe school!

Ook zijn er kinderen die door hun gedrag veel negatieve aandacht vragen van de leerkracht. Samen met het kind kijk ik naar wat er goed gaat, wat er beter kan en hoe. Eerst een vertrouwensband opbouwen is essentieel voor het slagen van de coaching. Vaak hebben deze kinderen een afkeer van de autoriteit die de leerkracht, RT-er(s) en andere leerkrachtondersteuners zijn. Afhankelijk van de leeftijd van het kind, vraag ik tijdens creatieve activiteiten af en toe iets over het kind zelf. Meestal is het verder stellen van vragen niet nodig, omdat het kind door de in-en ontspanning van de creatieve activiteit spontaan gaat vertellen. Samen kijken we naar het gemaakte werk en als vanzelf vindt er een drie-gesprek plaats: het kind, de "tekening" en de coach. In de loop van het coachingstraject gaan we steeds dieper in op het gedrag met als uitgangspunt de verandering. Helaas bezit ik geen magische krachten om een totaal ander kind tevoorschijn te toveren. Kinderen zijn wie ze zijn. Maar ik kan wel helpen al het positieve in een kind naar boven te halen en inzicht te geven in de regie over het gedrag. 

 

Kosten:

Voor scholen hanteer ik een aangepast tarief t.a.v. coaching in het atelier of thuis. Dit is afhankelijk van het soort hulpvraag, de duur, hoeveelheid uren per dag, aantal keren per week en reisafstand. Dit gaat altijd in overleg.